Managua weet wel te bekoren

Enkele jaren geleden kwam ik heel toevallig in aanraking met de band No Angry Young Man. Ik was meteen onder de indruk van hun muziek en heb hun cd’s plat gespeeld. Tot mijn grote spijt hoorde ik dat de groep er even mee ophoudt. Eén van de bandleden, Johan Loeckx, heeft ondertussen al wel nieuwe muzikale oorden opgezocht. Hij richtte samen met Marie Schoovaerts de groep Managua op. Op dit moment zijn ze bezig met de release van hun eerste EP Near The Canal.

Ik ga meteen met de deur in huis vallen: ik moest even wennen aan de muziek. Het deed me niet meteen aan andere muziek denken en al helemaal niet aan de populaire muziek die uit mijn radio komt. Gelukkig kon ik snel mijn vooroordelen laten varen en stelde ik mij open voor de klanken en de woorden van de muziek. Hoewel de muziek nog niet perfect is, klinkt het mij al wel goed in de oren.

EP Managua Near The Canal

Alle songs van de classicindie EP passen bij elkaar, maar hebben toch hun eigen karakter. Elektronische klanken zorgen voor extra tempo in het eerste nummer Near The Canal. In These Words valt vooral de fijne trompetsolo op. Het breekbare Veiled Melancholy is een dromerig lied en bij het begin van Tea in Vermont waan ik me onder de Spaanse zon. De heerlijke gitaarmuziek neemt me mee naar gezellige zuiderse straatjes en de tekst blijft snel hangen. Het afsluitende nummer Not Comfortable kan me minder bekoren dan de rest van de EP, maar toch merk ik dat ik wel mee beweeg op de muziek. De hele EP heeft de kracht om mij rustig te laten worden, wat een hele prestatie is wanneer ik achter het stuur van mijn auto zit.

Conclusie: de straffe muziek in combinatie met de prachtige stem van Marie Schoovaerts maakt van Near The Canal een mooi debuut. Ondertussen vind ik het fijn dat ik de muziek van Managua niet meteen met iets anders kon vergelijken. Die eigenheid staat hen wel.

Goed begin, doe zo voort.

Geef een reactie

