BOEK | Terugblikken op het leven in Alsof het voorbij is

Wanneer we jong zijn stellen we voor onszelf een volledig beeld van de toekomst samen. We gaan dat studeren zodat we later dat kunnen doen om geld te verdienen, we gaan daar wonen, zoveel kindjes hebben… Naarmate we ouder worden stellen we dit beeld voortdurend bij, zodat onze toekomst er altijd veelbelovend blijft uitzien. Maar wat als je op een leeftijd bent gekomen dat je dromen en toekomstperspectieven bijna op zijn? En je alleen nog terug kan kijken. Heb jij je stoute kinderdromen vervuld? Of heb je enkel spijt van wat je gedaan hebt? Of juist wat je niet gedaan hebt. In Alsof het voorbij is laat schrijver Julian Barnes Tony Webster terugkijken op zijn leven.

alsof het voorbij is - Julian Barnes


Eigenlijk weet Tony niet zo goed wat hij moet vertellen over zijn leven. Hij heeft een alledaags leven geleid. Getrouwd, kind gekregen, gescheiden… Je kent het wel. Alleen zijn schooltijd, daar heeft hij nog genoeg herinneringen aan. Aan zijn vrienden, aan zijn eerste liefde, aan de keuzes die hij toen maakte. En laat net dat deel van zijn leven hem blijven achtervolgen. En het ergste van al: hij weet niet waarom het hem achtervolgt. Wat is er toen gebeurd? Wat heeft hij toen verkeerd gedaan?

Stilstaan bij de kracht van een normaal leven

Alsof het voorbij is vertelt het leven van één man. Één gewone man. Een man die wou dat hij nooit oud zou worden, maar er zich na verloop van tijd toch bij neergelegd heeft. Een man die vreest niet genoeg uit zijn leven gehaald te hebben, maar aan de andere kant toch gerust is omdat hij het leven zo voorzichtig geleefd heeft. Een gewone man dus. Dat maakt het boek zo leuk. Het is heerlijk herkenbaar en Tony zou zomaar een vriend kunnen zijn. Bovendien is het vlot geschreven en prachtig verwoord.

Ik ben natuurlijk nog niet op die leeftijd dat ik kan terugblikken op een volledig leven, maar toch sprak het boek mij aan. Het confronteerde mij met het feit dat ik niet zo wil eindigen. Dat ik later afscheid moet nemen van mijn jeugddromen. Omdat ze voor altijd dromen zullen blijven. Aan de andere kant hoop ik net als Tony dat ik vrede zal hebben met hoe mijn leven geweest is, hoe het ook geweest zal zijn.

alsof het voorbij is - Julian Barnes

Verder doet het boek je ook nadenken over de keuzes die je maakt. Beïnvloed je daarmee ook het leven van anderen? En doe je dat dan positief of negatief?

Alsof het voorbij is is een heerlijke roman over het leven, de keuzes die we daarin maken en hoe we er op terugkijken. Een citaat in het boek is me in het bijzonder bijgebleven. Omdat het citaat de nagel precies op z’n kop slaat. En omdat het het hele boek samenvat.

Ik heb het idee dat dit wel eens een van de verschillen zou kunnen zijn tussen jeugd en ouderdom: als we jong zijn verzinnen we verschillende toekomsten voor onszelf; en als we oud zijn verzinnen we verschillende verledens voor anderen.

In 2011 kreeg Barnes de Man Booker Prize voor dit boek. Verwondert me niets.

P.S.: Achteraan in het boek staan nog enkele verhalen uit een andere roman van Barnes, Polsslag. Ook hier weer heerlijke verhalen over gewone mensen die toch iets ongewoons te vertellen hebben.

3 thoughts on “BOEK | Terugblikken op het leven in Alsof het voorbij is

  1. Pingback: Win Alsof het voorbij is in dwarsligger! | Reporter Melissa

Geef een reactie

